East Coast, deel II - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Albert en Wendy Tromp - WaarBenJij.nu East Coast, deel II - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Albert en Wendy Tromp - WaarBenJij.nu

East Coast, deel II

Door: Wendy

Blijf op de hoogte en volg Albert en Wendy

02 Februari 2016 | Australië, Brisbane

Al lezend in de Lonely Planet richting Rockhampton besluiten we dat Yeppoon, het kustplaatsje ten oosten van Rockhampton, waarschijnlijk leuker is om ons kamp op te slaan. En om daarvanuit de andere dag een goede steak te scoren in Rockhampton. Want de steaks in Rockhampton moét je geproefd hebben... Onze camping in Yeppoon zit pal aan het strand. Prachtig en beter dan in de warme binnenlanden. De volgende dag gaan we op steakmissie! Hoppa! We volgen de tips van Lonely Planet... De Ginger Mule... Na een kaart opgehaald te hebben bij een benzinepomp en een 30 minuten navigeren later... Rolluiken voor de Ginger Mule... Volgende restaurant uit de Lonely.... Gesloten... Dan maar een willekeurige steakhouse.... Niks open. Is het omdat het morgen Australia Day is? Is het omdat het zondag is? Uit wanhoop laten we de steakhouse gedachte varen. We vinden een restaurant dat open is en maken een keuze van het menu. Bij bestelling zeggen ze doodleuk om 2 uur 's middags dat de keuken dicht is. We zijn een dik 2 uren verder, de magen knorren, het humeur daalt naar een gevaarlijk punt. Uiteindelijk eindigen we in een grote Food Court in een grote Mall in Rockhampton met een broodje nogwat. Tot zover de lekkere steak in the beef capital of Australia! Bij terugkomst in Yeppoon zijn we gek van het niks te hebben gedaan die dag. Het De Knipe hardloopbroekje komt aan, de De Knipe run T-shirt wordt aangetrokken, de survivalschoentjes komen aan de voeten en hoppa, onze eerste hardloopsessie op het strand en door de branding is een feit! Op het speelterrein voor de kids hebben we nog een apehang kunnen doen en daarna konden we moe en voldaan neerploffen!

Voor de volgende dag hadden we weer een mooi vol programma. Met de ferry vertrokken we uit de omgeving van Yeppoon naar Great Keppel Island. Voor het strand meert de boot aan en met een klein bootje kan iedereen via het strand het eiland op komen. Het eiland heeft slechts 1 pizzeria en kent verder een paar overnachtingsopties. Het was Australia Day (26 januari) en vele Australiërs gingen bepakt en bezakt met drank, eten en parasols op het hoofdstrand liggen. Wij gingen daarentegen bepakt en bezakt met snorkelset, water en brood en zonnebrandcrème op pad. Via een route van een uur over de rotsen/bergen van het eiland komen we op Monkey Beach. Het snorkelen was minder mooi ten opzichte van onze snorkel trip vanuit Airlie Beach, maar toch weer bijzondere vissen gezien die we nog niet gezien hadden én een Stingray. Net toen we het water uit gingen, wordt Albert gestoken door een niet te definiëren dier in het water. We waren op 1 uur lopen van het hoofdstrand en mensen die ons hulp konden bieden. Officiële berichten melden dat stingers ten noorden van Agnes Water waren. We zaten dus nog in stinger gebied. Maar vanaf Yeppoon had niemand een stingersuit aan en leek zelfs de Coastguard zich daar niet druk om te maken. Er waren ook geen stingernetten. Maar na zo'n steek maak je je wel ongerust.... Is het een stinger geweest? Ineens roept iemand ons vanuit een bootje met een beste motor of we een lift terug moeten. De eigenaar van de snorkeltoko van het hoofdstrand! Nou, hoe toevallig?! Geweldig! Wij waren in een mum van tijd terug op het hoofdstrand en Albert kon meteen azijn over de beet heen krijgen! Toen er na 30 minuten nog geen zware ademhaling was en Albert niet begon te zweten, was het gelukkig dus geen beet van een Irukandji of Box Jellyfish... Fieuw!

Na 3 nachten Yeppoon besloten we weer verder zuidwaarts te gaan rijden. Eerst nog even langs Rockhampton: paar uurtjes bieb om wat dingen te regelen en nog even via de Mall wat shoppen. Laat in de avond komen we aan in Agnes Water. Doel: surfles! De relatief kleine golven van Agnes Water zijn een goede leerschool. Via de Lonely Planet kozen we voor een goedkope camping, waar rangers je 's ochtends uit bed lichten om een paar dollar te innen. In het donker ziet alles er anders uit, maar deze camping in het bos was wel erg creepy. Na 1 nacht hielden we het dan ook maar voor gezien en kozen we voor een iets duurdere camping. Maar echt een magnifieke plek! Met uitzicht op het strand, het strand waar ook surflessen werden gegeven. We stapten uit de auto en we stonden met een paar passen bij de branding! Ook had de camping een cafeetje met heerlijke lunch opties. Zowat weer naast Chubby. Uiteindelijk zijn we hier dan ook 3 nachten gebleven. De eerste dag hebben we lekker niks gedaan, boekje lezen, boodschappen doen en hardlopen over het strand. De tweede dag begonnen we 's ochtends met een surfles van 3 uren en 's middags hebben we zelf een plank gehuurd. We hebben nogmaals een paar uren net zolang pogingen gedaan om het onder de spreekwoordelijke knie te krijgen, tot de letterlijke knieën open lagen. De plank bleef 's nachtje bij ons, want voor de volgende dag bleef deze nog tot onze beschikking. Ondanks dat de spierpijn inmiddels overal zat, hebben we de tweede dag toch weer een paar uren op de plank gestaan, gelegen, maar ook en vooral er naast gestaan en gelegen. De eerste dag was de stroming ongekend. Het was verschrikkelijk zwaar om überhaupt van de branding naar de beste golven te komen. Als je dan een golfje te pakken had, was je binnen een paar seconden weer op het strand en kon je opnieuw tegen de stroming in. Dat is geloof ik wel het zwaarste van het surfen: óp naar de juiste golf. Gelukkig was de stroming de tweede dag een stuk minder. Albert heeft zowaar menige seconden op de surfplank gestaan. Ik heb vooral op mijn knieën gezeten, máár ik kan zeggen dat ik toch een paar keer ongeveer 2 seconden op de plank heb gestaan.... Om vervolgens als een gek in het water te lanceren. Maar super gevoel als je met een rotvaart met een golf meegaat! Na 2 dagen surfen lagen de knieën spek open en waren alle spieren beurs. Tijd voor een beetje rust voordat we weer een plank mee het water in nemen!
Onze tijd met Chubby zat er ook al haast op. Nog 2 nachten en dan moesten we in Brisbane zijn om Chubby weer in te leveren. En de een na laatste nacht Chubby zou ook Heerenveen tegen Cambuur moeten spelen, rond middernacht. Dus onze missie was: goede internetverbinding! Maar het was zondag en er was niet veel open. We hebben langs vele bibliotheken de verbinding gecheckt, zijn bij een 24-uurs Mc Donalds gaan staan, hebben meerdere sportcafés opgezocht om te vragen of 1 van hun tv's héél misschien via FOX dé derby zou (kunnen) uitzenden. Echt álles geprobeerd, totdat bleek dat er écht niks anders op zat dan op een camping in Noosa Heads het via de gebruikelijke slechte internetverbinding, via de Omrop Fryslân radio app en de SC Heerenveen groepsapp te volgen.
De andere dag zouden we verder rijden naar Brisbane. Maar niet zonder natuurlijk eerst nog wat meer van Noosa Heads te zien. We hebben nog een wandelroute gepakt naar Alexandria Beach voor we verder zijn gegaan.
Onderweg naar Brisbane hebben we de planning nog even doorgenomen. Aangezien we erg vroeg op het vliegveld moesten zijn de volgende dag en Chubby vooraf nog in moesten leveren (niet vlakbij het vliegveld), besloten we Chubby direct in Brisbane in te leveren en een motel te nemen. Heerlijk even een kamer met douche en keukentje! De volgende dag hebben we een korte vlucht Brisbane-Sydney gepakt. Het laatste deel van ons Australië avontuur zou beginnen: nog 5 nachten Sydney in een hostel voordat we naar Nieuw Zeeland vertrekken.

• 23 Februari 2016 - 22:08

Lammy:

Weer een mooi verhaal!! Nog maar lekker even genieten in OZ en dan op naar het prachtige nieuw Zeeland. Veel plezier!!

• 16 Maart 2016 - 12:31

Hanneke: