Bucketlist & Kangaroo Island - Reisverslag uit Kingscote, Australië van Albert en Wendy Tromp - WaarBenJij.nu Bucketlist & Kangaroo Island - Reisverslag uit Kingscote, Australië van Albert en Wendy Tromp - WaarBenJij.nu

Bucketlist & Kangaroo Island

Door: Wendy

Blijf op de hoogte en volg Albert en Wendy

06 Januari 2016 | Australië, Kingscote

De nacht van 30 op 31 januari was een benauwde... We slapen in de auto met de ramen open. Zeker de 30e geen overbodige luxe, het was 35+ graden Celsius. We hadden een mooi plekje onder de bomen. De rust werd wreed verstoord door een vogel die werkelijk als een alarmklok bleef krijsen. Het ging je letterlijk door merg en been. We besloten te gaan douchen en richting bed te gaan. Het was al donker, we hadden echter genoeg licht van een lantaarn op de camping. Wij spullen pakken, ramen op een kier. Albert zegt tegen me: Wendy, wil je daar weggaan? En de toon waarop hij het zei, deed me niet een seconde twijfelen om te vragen waarom... Vervolgens wees hij naar een enorme spin op de auto, vlakbij waar ik net stond. Hij was onderweg naar de open ramen.... Albert sloeg hem weg met een kledingstuk. Vervolgens zie ik er nog een! Niks niet kleiner dan het vorige exemplaar! Daar word je niet blij van! Die ramen gaan vannacht niet open! Maar dat kan niet! Dan stikken we... Dus voor de nacht uiteindelijk een prachtige constructie bedacht met handdoeken om de ramen heen. Uiteraard nadat Albert de hele auto doorzocht had... Het was spin vrij (dat controleer je nooit in die chaos, geloof me). De vogel leek ineens erg onbelangrijk voor de nachtrust. Hij verdween en kwam 's nachts nog 1x terug...

31 december
Op de camping in Petersborough, de 2 nachten ervoor, hadden we leuke buren getroffen. Ze kwamen uit omgeving Melbourne. Zij trokken verder naar Robe. Behalve de Lonely Planet met 38 roadtrips die we van Gelmer, Nienke, Mark en Hanneke hadden gekregen, schreef niemand over Robe. In deze Lonely Planet stond dat dit de hotspot was voor Australiërs uit zowel Melbourne als Adelaide. De volgende morgen stond Robe dus op de planning om Oud en Nieuw te gaan vieren. We hebben gezocht naar een camping aan het strand. We kregen uiteindelijk een prachtige plek met uitzicht over het turquoise water! Dit was dan ook meteen de duurste camping die we tot nu toe (6 januari) gehad hebben. De goedkoopste was 15 (more basic dan basic) Australische dollar (AUD), deze was 58 dollar per nacht (en let wel: voor een auto, zonder stroomvoorziening). We hebben onszelf een dagbudget van 180 dollar (ca. 120 euro) gegeven. Dan denk je: Zo! Dat is een mooi klap geld! Maar ons ontbijt van yoghurt met cereals vanuit de supermarkt kost totaal zo'n 10 dollar, 2 bakjes koffie down the road zo'n 10 dollar. Lunch kost samen zo'n kleine 30 dollar totaal. Avond eten hebben we niet eens buiten de deur gedaan, dat ligt minimaal rond de 40 dollar per persoon. Goedkoopste water is 1 dollar per fles. Maar we hebben het ook gepresteerd een fles te kopen voor 4,50 dollar. Dan drinkt het als goud. En dan ter vergelijk: 14 dollar is ongeveer 10 euro. De goedkoopste supermarkten liggen alleen in de grotere plaatsen. Deze Woolworths of Coles hebben inmiddels concurrentie van de Aldi gekregen. Zeer gunstig voor zowel de locals als ons. In de kleine dorpjes zijn er General Stores die eigenlijk niks verkopen en wát ze verkopen is zo gruwelijk duur dat we er gewoon om moeten lachen. Dus voordat we naar Robe gingen zijn we eerst gestopt bij Warrnambool. Sowieso om het strand te bekijken waar jaarlijks walvissen komen (maar dat is helaas niet in deze tijd), maar ook om te shoppen. Immers: het was de dag van de bucketlist: op het strand met een biertje oud en nieuw vieren! We gingen naar een grote liquor store (Dan Murphey's) en hebben het goedkoopste Australische bier uitgezocht wat we konden vinden: 24 blikjes voor 48 dollar. Daarna toch ook maar een pakje Marlboro gekocht. Hoort er toch een beetje bij: feestje met biertje en peukje... Het pakje van 25 stuks kostte ons maar liefst 28 dollar. Dus daar ging ons dagbudget: camping van 58, bier van 48, peuken van 28 en dan hadden we nog niet eens gegeten... Maar goed, we hebben ook wel weer dagen gecompenseerd en je moet je bucketlist goed afwerken uiteraard.
In de avond zou er om 21 uur vuurwerk zijn op het strand. We hebben onze koelbox met bier meegenomen (waar we 's middags uiteraard al mee waren gestart te drinken....), chips mee, peuken mee, picknickkleed mee... Zitten maar en wachten op het vuurwerk. Om 22 uur barstte uiteindelijk het vuurwerk los! Het was echt een prachtige vuurwerk show vanaf een pier in het water (het is total fire ban op dit moment, je mag eigenlijk kwalijk eten koken...). Vanwege het vuur gevaar is het verboden vuurwerk af te steken zonder vergunning. Dus behalve dit vuurwerk hebben we zowel 31 december als 1 januari niks gehoord of gezien. Vanaf 22 uur stak er ook een flinke wind de kop op, die eigenlijk tot vandaag (6 jan.) gebleven is. We hebben nog een blokje door het dorp gedaan, waar de jeugd door de politie opgepakt werd vanwege drank die ze bij hun hadden. Wij liepen rustig voorbij met ons koelboxje vol blikken bier.... Het laatste deel tot middernacht hebben we op onze campingstoelen bij de auto uitgezeten. Parasol tegen de wind en toch een thermoshirt onder de trui. De wind maakte het relatief koud (wat is koud op 31 december...). Genoten van onze eerste biertjes (op het blikje van onze aardige buren in Petersborough na), aan het strand! Top! Bucketlist: check!

1 januari
We hadden besloten 2 nachten in Robe te blijven. Maar toen de wind zo de kop opstak, was het eigenlijk beter een beetje door te rijden richting Cape Jervis. We hadden namelijk de ferry gereserveerd voor 3 januari richting Kangaroo Island. Aangezien dat nog wel een paar uren rijden was, moesten we nog een dag een hele rit maken. Maar we waren uiteindelijk zo duf op 1 januari dat we lekker gebleven zijn. De hele dag lekker op ons matje in de auto. Heerlijk boek lezen, nog een keer slapen en weer boek lezen. De dagen bestaan ook zo'n beetje uit: wat gaan we doen, waar gaan we naar toe (slapen) en wat gaan we eten. Grotere vraagstukken zijn er niet. Het is even wennen, maar we krijgen er wel wat systeem in. Uiteindelijk hadden we ook op 1 januari dat vraagstuk. De campings hier hebben echt fantastische voorzieningen. Tot nu toe hebben ze (bijna) overal barbecue's en keukentjes waar je kunt koken. Er staan potten en pannen en er is bestek etc. Ook hebben ze koelkasten waar ieder een klein hoekje in kan krijgen. In Robe was het best luxe. Veel bakplaten, toasters, magnetron, elektrische kookplaten. Dus nadat we besloten hadden warm eten te gaan maken, hadden we in de supermarkt het vraagstuk: Wat gaan we eten? Albert heeft een heerlijke steak gebakken met opgebakken aardappels van verse aardappelen en worteltjes. Wat een top maaltijd! We hebben het er nu nog over :-).

2 januari
Het was nu tijd om een slag te slaan in kilometers richting de boot naar Kangaroo Island. De 3e van januari moesten we de 10 uur boot halen. We zijn doorgereden tot Victor Harbour. Bij de lokale VVV hadden we informatie ingewonnen over de campings. Ze gaf ons al fluisterend de tip dat er een aantal plekken in het stadje waren waar je mocht kamperen, bij openbare toiletten. We hadden dan geen douche, maar bij een hotel in het centrum kon je voor een paar dollar douchen. Klaar! We hebben nog wat ijs gekocht voor het bier dat we over hadden van oud en nieuw, zijn wat gaan eten in het centrum en hebben toen ons kamp opgezet bij een rivier (ja, zoals de naam zegt, maar de Wirdumervaart is breder). Lekker boekje lezen tussen de tientallen papegaaien die druk schetterend zwaar aanwezig waren. Gek genoeg: als ze van je buren zouden zijn zou je gek worden, maar zo in het wild is het echt prachtig dat je tussen de lawaaiige papegaaien zit!

3 januari
Om 7 uur hadden we de wekker gezet. Ontbijten, alles weer ombouwen en 8 uur rijden. Het ombouwen van de auto is altijd een klusje, maar samen hebben we er al een heel systeem in. De voorstoelen moeten helemaal naar voren, de spullen vanuit de achterbak (achterstoelen liggen standaard plat) moeten of onder de auto of voorin op de voorstoelen. De ruimte tussen voorstoelen en achterbak moet opgevuld (als je 1.80 plus bent, dan moet je alle ruimte benutten). Bij het inpakken moet alles weer op zijn plek. En daar zit ook werkelijk een systeem in. Boodschappen voor, camping spullen midden en backpacks achter. Maar als je het resultaat ziet mis je alle logica en lijkt het net of is er een bom ontploft in de auto.

We waren mooi op tijd voor de Sealink ferry. De overtocht duurde 45 minuten en de zee was pittig. Kotszakjes lagen klaar. Op het eiland eerst informatie ingewonnen bij de lokale VVV en daarna een plan de campagne gemaakt. Van de ene kant naar de andere kant van het eiland is een dikke 150 kilometer, om de grootte wat in te schatten. Onze ferry retour vertrekt 7 januari 's middags, dus we hebben ruim 4 dagen op dit eiland. De eerste stop was bij Vivonne Bay. De meest basic camping die we tot nu toe gehad hebben. Wc's op septic tanks, regenwater werd opgevangen voor gebruik. Dag 1 hadden we nog water, dag 2 was het op. Het was wel een fantastische camping, leuke sfeer, basic mensen, vlakbij het strand. Ieder strand is rustig geweest tot nu toe. Maar dit strand was een van de weinige waar gewoon niemand was. Echt top. Helaas is er dus de wind, waardoor echt aan het strand liggen te koud is. Maar iedereen waarschuwt ons al voor ons ritje Cairns-Brisbane, waar het klam en heet is. Onze strand tijd komt dan wel ;-). Bovendien is Kangaroo Island te mooi om om te hangen.
We zijn vanaf de camping naar Seal Bay gereden. Daar hebben we Australian Sea Lions van heel dichtbij in hun eigen natuurlijke omgeving kunnen zien. Dat is wel zo mooi! Gewoon, in het wild, niks geen dierentuin met een klein perkje en een paar liter water. Echt fantastisch!

4 januari
Vanaf de camping bij Vivonne Bay zijn we naar de camping in het Flinders Chase National Park gereden: Rocky River camping. In dit mega grote nationale park aan de westkust van Kangaroo Island zijn de meeste dieren te spotten. We zijn begonnen om naar de Remarkable Rocks te rijden (je moet de foto's zien om te beseffen waarom ze zo genoemd worden), hebben de plek bekeken waar vroeger goederen aan land kwamen voor de vuurtorenwachters en hun gezinnen (nogmaals een foto laat zien hoe bizar) en zijn naar de Admirals Arch gegaan: een bijzondere holte in een rots, waar je de New Zealand Fur Seals kon bewonderen! De zeeleeuwen hebben weinig last van de mensen, leven op hun rotsen, maar van bovenaf kon je alle rotsen bekijken en is er echt urenlang kijkplezier, omdat je ze overal spot en hoe langer je kijkt, hoe meer je ziet. Zeeleeuwen die uit hun plaat gaan in het water, mannetjes en vrouwtjes die letterlijk bekvechten, ontzettend lui ogende dieren die vanuit het niks neerploffen op een willekeurige rots. Echt heel speciaal om -weer- de dieren in hun eigen natuurlijke omgeving te kunnen zien. Na vroeg te hebben gegeten zijn we begonnen aan wat trails in het park. Rond zonsopgang en zonsondergang kun je de meeste dieren spotten. Dus vertrokken we ergens tegen zessen. Onze missie was de Plattiepoes spotten (Platypus, volgens mij heet dat dier in het Nederlands een Eendenbekdier). Zodra we bij de poelen met watergaten waren, moesten we volgens de borden geduld hebben en goed op de bubbels in het water letten. Bij elk poeletje hebben we wel 10 minuten gestaan. Het mocht niet baten. Wel kwamen we onderweg kangaroes, een koala en walibi's tegen! Ook was het mogelijk stekelvarkens (Echnidas) en Heath Goanna's tegen te komen, maar die hebben we tijdens onze avond wandeling niet gespot. Na de avond wandeling was het tijd voor een boek in de auto. Ik dacht eerst dat Albert met zijn voeten tegen de achterklep aan het rommelen was, maar toen hij ook al richting achterklep keek, zei ik: "Ben jij dat niet?" Wij de achterklep open... Keken we op een pluizige rug naar beneden. Het had zijn kop onder de auto. Wij dachten dat het een Wallabie was. Albert maakte een geluidje en ineens keek het ons recht in de ogen aan! Paar tientallen centimeters afstand. Het deed een poging verder omhoog te komen, de auto in. Ik riep: "Klep dicht! Dat is een Possum!" Bijna een Possum in de auto! Voor ons ook een bijzonder dier om in het wild te zien, voor Australiërs een plaag als ratten. Ze zaten in onze bakken onder de auto. Daar hadden we nog afwas liggen die we nog niet gedaan hadden. Dus nadat ze weg waren hebben we de vaat ook maar naar binnen getild! In Amerika had ik wel eens begrepen dat Possums geen vriendelijke dieren zijn en kunnen bijten. De camping was echt midden tussen de bomen, in de wildernis tussen de dieren. Ik moest plassen, maar de Possums bleven rond de auto struinen. Wat heb ik gerend om de auto in te springen! Die beesten wijken echt voor niks of niemand! Een dag later hadden we even gecheckt, maar ze schijnen vooral dom te zijn en niet gevaarlijk. Het enige waar je echt voor op moet passen zijn de slangen. Die zijn giftig. We zijn 's nachts dus ook erg blij met onze zaklampen! Je moet er niet aan denken om op zo'n beest te stappen.

5 januari
Na een bak koffie verlieten we op 5 januari het Flinders Chase National Park. En hoe fantastisch, we rijden de weg op en zo loopt er een Heath Goanna over de weg! Alarmlichten aan en hoppatee, weer een "check" achter een cool beest! We zijn naar Kingscote gereden, met een tussenstop voor een broodje van 15 dollar p.s. in Parndana. Er wonen 4600 mensen op Kangaroo Island, waarvan de helft in Kingscote. Hier is dus ook de grootste (en daarmee ook goedkoopste) supermarkt en aangezien al onze voorraad er door was, was het weer tijd om wat in te slaan. Eerst zijn we naar de pier gereden waar we een groep Pelikanen hebben gespot en een bijzondere groep Aalscholvers (zwart-witte). Op deze plek komen 's nachts ook Dwergpinguïns aan land, maar dat is ons niet gelukt ze te spotten (nog). In Kingscote hebben ze ook internet bij de lokale bibliotheek. Net als de inwoners van Kangaroo Island zaten we daar 's avonds nog voor de dichte deuren de berichten van thuis te checken en wat dingen te regelen.

Voor de nacht hadden we een plek geregeld bij Discovery Lagoon camping. Vlakbij Emu Bay. Een prachtige houtje-touwtje camping. Albert heeft hier wederom een heerlijk maaltje gekookt in de keuken dat bestaat uit een hok van golfplaten, met een windbreekscherm er omheen. De kerstslingers fleuren het helemaal op! Het is nu de ochtend van 6 januari en terwijl we in de gezellige keuken ons bakje koffie drinken, sluit ik dit verslag af.

• 06 Januari 2016 - 18:59

Gearte:

Wat een heerlijk leven hebben jullie daar! En het verveelt nog niet zo te lezen! Enjoy!! Leafs

• 07 Januari 2016 - 00:07

Germen En Ranjana:

Leuke verhalen Albert en Wendy. We zouden best met jullie willen ruilen :)
    Lekker genieten van jullie reis en de zon!
    Groetjes uit het gladde Friesland!

• 07 Januari 2016 - 15:32

Nely De Boer:

Gewelidig om jullie verhalen te lezen. NOG DE BESTE WENSEN VOOR 2016. Na vier dagen ijsel regent het momenteel. Scholen waren dicht en boeren moesten te melk weg laten lopen. De melkwagens konden niet op de weg blijven. Veel ongelukken. Er werd op de straten geschaatst. Veel sensatie. Geniet van jullie reis. NELY.

• 08 Januari 2016 - 00:02

Douwe En Gerry:

Tjonge, wat een schitterend verhaal.
    Jullie nog de allerbeste wensen!!

Fijn om te lezen dat het goed gaat en jullie het leuk hebben!

Geniet ervan!

• 08 Januari 2016 - 09:55

Sjoerd En Trix:

Wat geweldig om jullie belevenissen te lezen, we hebben genoten! Wat maak je veel dingen mee op zo'n avontuurlijke reis. Geniet maar lekker verder, (pas goed op jezelf).

• 09 Januari 2016 - 11:03

Wim En Mem:

Wat een heerlijk en spannend leven.
    Veel liefs vanuit een nat en stormachtig Friesland.

• 11 Januari 2016 - 20:56

Gelmer :

Jim heve na 3 maanden een boek skreven wúk love. Mooi reis hoor.

• 11 Januari 2016 - 20:57

Nienke:

Wat een verhaal niet. Keep on goin'